събота, 6 май 2017 г.

Как да контролираме гнева си според Корана?




Човекът е сътворен със слаб, бърз и нетърпелив характер. Когато обаче той, който притежава различни качества като скъперничество и гняв, отмъщение и страсти, съумее да ги удържи под контрол и запази границите на равновесието и въздържанието, може да се развие и усъвършенства.
В Коран-и Керим най-силната форма на гнева се нарича гайз. Това е температурата, която изпитва човек, когато се повишава налягането на кръвта. 
Аллах Теаля призовава хората да се овладяват, когато се появи това и да се самоконтролират.
 В тази връзка е повелено:
«И надпреварвайте се към опрощение и за сдържане на гнева си, Аллах обича благодетелите».
 (Ал-и Имран, 3: 135)
Когато се замислим върху значението на този айет във връзка с контекста, ще се види, че се отнася до вярващите. 
Именно те са хората, които съумяват да преодолеят гнева си, да го държат под контрол и не позволяват да ги надвие. 
Те не тръгват да отмъщават на хората, когато се гневят, а напротив - търсят начин и пътища да ги извинят. 
Защото извинението, опрощението е най-важната им особеност. Те дори не се задоволяват с извинението, което отправят, а им правят добрини и ги подпомагат.
Другата дума, с която се изразява гневът е ел-гадаб. 
Това е, когато в стремежа си да отмъсти, кръвта нахлува в лицето на човека. 
Тази дума е използвана както за човека, така и за Аллах Теаля и означава да се отмъщава. 
Тя е синоним на думата гайз. 
Да се ядосва, да се гневи е нещо свойствено на човека. 
Следният айет е ярко негово потвърждение.
«И когато гневът стихне у Муса, той взе скрижалите. Вписано е в тях напътствие и милост за онези, които се страхуват от своя Аллах». 
(ел-Араф, 7: 154)
Муса (а.с.) заминал в планината Тур, за да получи откровението от Аллах Теаля и за свой заместник оставил брат си Харун (а.с.) След него обаче племето му възприело 
за божество скулптурата на теле.
След като Хз. Муса останал 40 нощи в планината Тур и получил скрижалите, които му били дарени, се върнал обратно.
 Когато ги видял в това състояние Хз. Муса много се натъжил, хвърлил ги на земята и започнал да се кара на брат си Харун защо не ги предпазил. 
И когато гневът му стихнал, той взел скрижалите, в които било вписано напътствие и милост за онези, които се страхуват от своя Аллах.
 (ел-Араф, 7: 154)
Както се вижда - в айета е казано - «когато стихна» 
гнева на Хз. Муса, а не - «изчезна». 
Следователно, гневът е нещо, което винаги е у човека.
Както става ясно, всички тези думи имат едно и също значение. Аллах Теаля е вложил в природата на човека гнева като поискал да бъде превъзпитан, да се държи под наблюдение и контрол и да се действа в границите на въздържанието и умереността.
Според Коран-и Керим успехите си Хз. Пейгамбера ни (салляллаху алейхи уе селлем) 
дължи на умереното си отношение към хората, 
а не с жестокото сърце и грубостта към тях. 
(Ал-и Имран, 3: 159)
 При всичките си постъпки Пейгамбера ни (салляллаху алейхи уе селлем) държал преди всичко на принципа на милосърдието и съградил общество, в което хората да проявяват милост едни спрямо други.
 (ел-Фетх, 48: 29).
Става ясно, че Коран-и Керим придава значение на умереното отношение спрямо хората. 
Фараонът, според израза на Корана, наистина е престъпил, гнетял е синовете израилови и ги разбил. 
Той, че не се задоволил с тези мъчения,
 той се обявил за божество
 (ел-Касас, 28: 38).
Въпреки неговите прегрешения и бунта срещу Аллах, 
Той повелил на Хз. Муса и Хз. Харун да се отнасят «с благи слова спрямо него».
 (Та-ха, 20: 41-44)
Не бива да се забравя, че безконтролният и недисциплинираният по ислямските изисквания гняв вреди както на самия човек, така и на обществото.
 Гневът, противно на оцета, не вреди само на гърнето, в което стои, а преди всичко на вярата, ума, нравствеността, единството на обществото, на социалния живот и братството между хората. Той унищожава стабилността и доверието в обществото.
 Ето защо като мюсюлмани трябва да се стараем да овладяваме гнева си.



 

Няма коментари:

Публикуване на коментар