Тълкувайки това и други знамения някои учени смятат „заблудата” за „неверие” и стигат до извода, че неверието е причина за обявяване на война, без да имат предвид знаменията свързани с мира.
Но думата „заблуда” (фитне или ел-фитне) се среща трийсет и четири пъти в Свещения Коран, а нейните производни – двайсет и шест пъти.
Според мястото на употреба думата означава изпитание, насилие, натиск, беда, наказание, грях, война.
Както се вижда между значенията не се среща „многобожие” и в Свещения Коран на нито едно място фитне не означава многобожие.
Освен това няма съмнение, че разпространяването на безверие и езичество, отклоняването на хората от правия път, нарушаването на забраните на Всевишния и всяването на раздори е фитне.
В това знамение думата фитне е употребена в значение на мъчение, на отклоняване от правия път.
Причината за низпославането на знамението показва именно това.
За да се прекрати мъчението в свещените месеци, е позволено обявяването на война.
„Затова мнението на повечето тълкуватели е, че фитне е предупреждение към мюсюлманите да не бъдат отклонени от религията им и предпазна мярка от евентуално нападение, а също така възможност за всеки да изпълнява свободно религията си.”
Неверието не е причина за война;
целта не е всички да станат мюсюлмани, или в противен случай – ще бъдат убити.
Затова и днес много хора на Запад смятат, че исляма е „религия на меча”.
Но в продължението на това знамение:
„А престанат ли да заблуждават, тогава да не се враждува, освен против угнетителите”
(Коран, 18: 29; 49: 14)
и още много знамения, в които се посочва, че всеки сам решава каква религия да изпълнява и че задачата на мюсюлманина е само да известява, се вижда, че в основата стои свободата на избор, а и споразуменията на
Пратеника на Аллах;
обявяването на прошка за всички след превземането
на Мека;
забраната да не се убиват жени, деца, възрастни и духовници;
знаменията „Няма принуда в религията”
(Коран, 2: 256),
„Аллах не ви забранява да се отнасяте с добро и да постъпвате справедливо към онези, които не воюват”
(Коран, 60: 8)
и още стотици знамения доказват, че въпроса стои по съвсем друг начин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар