(16. И спомени [о, Мухаммад] в Книгата Мариам, когато се уедини от своето семейство на едно място на изток. ) (18. Рече тя: “Всемилостивия да ме опази от теб!
Ако си богобоязлив...” )
(19.
Рече [Джибрил]:
“Аз съм само пратеник на твоя Господ, за да те даря с пречисто момче.” )
(20. Рече: “Как ще имам момче, щом не ме е докосвал мъж и не съм блудница?”)
(21. Рече [ангелът]:
“Тъй каза твоят Господ:
“Това за Мен е лесно.
И за да го сторим знамение за хората, и милост от Нас. Това е предрешено дело.”)
(22. И зачена го тя, и се уедини с него в отдалечено място. ) (23. И родилните болки я доведоха при ствола на палмата. Рече: “О, да бях умряла преди това и да бях напълно забравена!”)
Коя е Мариам бинт ‘Имран
След историята на Закария следва тази на Мариам (Дева Мария). Аллах споменава даряването и с рожба,наречена ‘Иса,без баща (без да е забременяла от мъж).Двете истории са сходни,поради това са спомената една след друга (Закария и жена се сдобиват със син когато са на преклонна възраст),също както и в сурите Ал ‘Имран и Ал-Анбия.Аллах разказва тези истории,за да покаже на слугите си Своите способности,Могъщество, Власт и това,че Неговата Сила е безгранична. Аллах казва:
(16. И спомени [о, Мухаммад] в Книгата Мариам, ) - Тя била Мариам бинт (дъщеря на) ‘Имран от родът на Дауд (Дейвид).Израстла в именито и благоприлично семейство от народа на Израелтяните.Аллах споменава бременността на майка и в сура Ал ’Имран и това,че тя тя посвещава детето си (Мариам) в служба на Аллах в Храма на Свещения Дом (в Йерусалим).Закариа,Мариам и нейната майка имат сходни съдби.
(И я прие нейният Господ с хубав прием, и я отгледа като хубав кълн) (3:37) - Мариам израстла в благородна среда сред Израелтяните .Тя била една от поклонничките,известна със забележителната си отдаденост и постоянност на службата към Бог.
За нея се грижел съпругат на сестра и:Закария,който бил Пророк на Изреалтяните по това време.Той бил известен човек,към когото всички се допитвали за религиозните дела,които ги вълнували.Закария видял невероятни чудеса,които се случвали с Мариам и бил потресен от тях.
Всеки път,когато той влизал в Михраб-а за да я посети, я намирал отрупана с провизии. (Всякога, щом Закария влизаше при нея в нейното светилище, намираше там препитание. Рече: “О, Мариам, откъде имаш това?” Тя рече: “От Аллах е. Аллах безмерно дава препитание комуто пожелае.” ) (3:37) Разказват,че зимата намирал летни плодове при нея,а лятото: зимни плодове.
Мариам и Ангел Гавраил
(И спомени [о, Мухаммад] в Книгата Мариам, когато се уедини от своето семейство на едно място на изток).(19:16) –тя се усамотила и отделила от семейството си в източната част на Свещената Джамия (в Йеросалим).В хадис от Ибн ‘Аббас се разказва,че Пророка (с.а.с.) казал: ‘’Наистина,аз знам най-много измежду създанията на Аллах ,знам защо Християните избират изток за молитвена посока.Правят го заради повеленото от Аллах:
(когато се уедини от своето семейство на едно място на изток) За това те избират мястото на раждане на ‘Иса като посока за молитви.’’ Относно думите на Аллах:
(17. И се прикри от тях със завеса.) Означава,че тя се стаила и прикрила от хората.Тогава Аллах изпратил Джибрил при нея.
(И пратихме при нея Нашия Дух, който й се представи като съвършен човек.)(19:17) Значещо,че той дошъл при нея във формата на съвършен и истински човек.Муджахид,Ад-Даххак,Катада,Ибн Джурайдж,Уахб бин Мухаббин и Ас-Судди заедно коментират казаното от Аллах:
(И пратихме при нея Нашия Дух,) ’’Това значи:Джибрил (Гавраил).’’
(18. Рече тя: “Всемилостивия да ме опази от теб! Ако си богобоязлив...”) Значещо,че когато ангела (Джибрил) се появил във формата на мъж при нея,на усамотеното място зад завесата скриваща я от нейните хора,тя се уплашила от него и помислила,че иска да и стори зло,тогава тя казва:
( “Всемилостивия да ме опази от теб! Ако си богобоязлив...”) думите и изначават:’’ако се страхуваш от Аллах’’,т.е. напомня му за Аллах.Това е прието да се казва за защита от зло,за евентуално отблъскване на злото.Така,че първото нещо,което тя прави е да се опита да го накара да се страхува от Аллах,Превеликия.Ибн Джарир разказва от ‘Асим,че Абу Уа’ил казал,споменавайки историята с Мариам:’’Тя знаела,че смирен човек ще се възпре (от извършване на зло) след като му се каже:
(“Всемилостивия да ме опази от теб! Ако си богобоязлив...”) ‘’.
Той отвърнал:
(19. Рече [Джибрил]: “Аз съм само пратеник на твоя Господ...” ) т.е. ангела и отговаря,за да възпре страхът и .’’Аз не съм за какъвто ме мислиш,аз съм Пратеник на твоя Господ’’ с това той казва: ‘’Аллах ме изпрати при теб.’’ Споменават,че когато тя изрекла името на Аллах: Ар-Рахман (Всемилостивия) Джибрил се разпаднал и се върнал в действителната си форма (на ангел).Отговорил:
(إِنَّمَآ أَنَاْ رَسُولُ رَبِّكِ لِيَهَب لَكِ غُلَـمًا زَكِيًّ) (Аз съм само пратеник на твоя Господ, за да те даря с пречисто момче.”)
(20. Рече: “Как ще имам момче... ) т.е. Мариам се удивлява от това.Казва:,,Как ще имам син’’ имаща предвид: “Как ще имам момче, щом не ме е докосвал мъж и не съм блудница?” Поради тази причина казва:
(щом не ме е докосвал мъж ,нито съм Багхийа) Багхийа е прелюбодейка.За това има хадис,в който се забраняват парите,изкарани от Багхийа.
(21. Рече [ангелът]: “Тъй каза твоят Господ: “Това за Мен (Аллах) е лесно...” Тук ангелът отговаря на въпроса и :’’Наистина,Аллах каза,че ще родиш момче,въпреки,че нямаш съпруг и не си извършила нищо развратно.Наистина,Той е Всемогъщия и прави каквото пожелае.’’След това Джибрил предава Думите на Аллах:
(“И за да (Пожелахме) го сторим знамение за хората.”) - значи: доказателство и знак за човеците за силата на техния Създател,Който ги извайва различни.Той създава техния баща Адам без мъж (баща) или жена (майка).След това създава останалите поколения от мъж и жена,с изключение на ‘Иса.Той повелява ‘Иса да бъде роден без намесата на мъж.
Аллах прави четири типа човешки създания,което доказва съвършенството на Неговата Сила и величието на Неговата власт.Няма друг бог,на който заслужава да се служи,освен Него и няма друг истински Господ освен Него. Относно думите на Аллах:
(и милост от Нас) те значат:’’Ние ще направим това момче милост от Аллах и Пророк сред Пророците.Той ще зове към служба към Аллах и монотеистична вяра в Него.Това е като казаното от Аллах,Превеликия в Аята:
((Помни) Когато ангелите рекоха: “О, Мариам, Аллах те благовества за Слово от Него. Името му е Месията Иса, синът на Мариам, знатен в земния живот и в отвъдния, и е от приближените [на Аллах]. И ще говори на хората още в люлката, и като възмъжее, и ще бъде от праведниците.”, ¬ (3:45-46)
( Това е предрешено (вече решено) дело (от Аллах.)) - Това е края на диалога между Джибрил и Мариам.Той и съобщава,че това вече е предопределено със силата и волята на Аллах.Мухаммад бин Исках казва:
( Това е предрешено (вече решено) дело (от Аллах.))’’Това значи,че Аллах вече е решил,че това ще се случи и няма начин да се избегне.’’
(22. И зачена го тя, и се уедини с него в отдалечено място.)(23. И родилните болки я доведоха при ствола на палмата. Рече: “О, да бях умряла преди това и да бях напълно забравена!” )
Зачеването и Раждането на ‘Иса
Аллах,Превеликия ни съобщава за Мариам,на която Джибрил съобщава думите на Аллах и тя приема божественото предопределение.Много учени от ранните поколения (Салаф) споменават,че след това ангела (Джибрил) духнал в отвора на дрехата с която тя била облечена.Дъхът слязал надолу до вагината и и тя заченала дете по волята на Аллах.Мухаммад Ибн Исхак казва:’’Когато го заченала и напълнила стомната си с вода от извора,тя се върнала (при хората си).След това менструалният и период прекъснал и изпитала неразположение каквото всяка бременна жена изпитва:глад,смяна на цвета на кожата и дори в говора и имало промяна.След това хората започнали да посещават къщата на Закария,както никоя къща до тогава.Вестта се разнесла сред Израелтяните и хората казвали:’’В действителност нейният другар (в прелюбодеянието) е Юсуф,защото в храма нямаше никой друг,освен него.’’ Заради това тя се скрива от хората и поставя преграда между себе си и тях.Никой не я видял и тя не виждала никого.’’
(И родилните болки я доведоха при ствола на палмата.) Това значи,че родилните болки я довеждат до ствола на палма с фурми,която била на мястото,където се била усамотила.Учените не са на едно мнение относно местоположението му.
От ,,Тафсир Ибн Катир – съкратена версия,,
Коя е Мариам бинт ‘Имран
След историята на Закария следва тази на Мариам (Дева Мария). Аллах споменава даряването и с рожба,наречена ‘Иса,без баща (без да е забременяла от мъж).Двете истории са сходни,поради това са спомената една след друга (Закария и жена се сдобиват със син когато са на преклонна възраст),също както и в сурите Ал ‘Имран и Ал-Анбия.Аллах разказва тези истории,за да покаже на слугите си Своите способности,Могъщество, Власт и това,че Неговата Сила е безгранична. Аллах казва:
(16. И спомени [о, Мухаммад] в Книгата Мариам, ) - Тя била Мариам бинт (дъщеря на) ‘Имран от родът на Дауд (Дейвид).Израстла в именито и благоприлично семейство от народа на Израелтяните.Аллах споменава бременността на майка и в сура Ал ’Имран и това,че тя тя посвещава детето си (Мариам) в служба на Аллах в Храма на Свещения Дом (в Йерусалим).Закариа,Мариам и нейната майка имат сходни съдби.
(И я прие нейният Господ с хубав прием, и я отгледа като хубав кълн) (3:37) - Мариам израстла в благородна среда сред Израелтяните .Тя била една от поклонничките,известна със забележителната си отдаденост и постоянност на службата към Бог.
За нея се грижел съпругат на сестра и:Закария,който бил Пророк на Изреалтяните по това време.Той бил известен човек,към когото всички се допитвали за религиозните дела,които ги вълнували.Закария видял невероятни чудеса,които се случвали с Мариам и бил потресен от тях.
Всеки път,когато той влизал в Михраб-а за да я посети, я намирал отрупана с провизии. (Всякога, щом Закария влизаше при нея в нейното светилище, намираше там препитание. Рече: “О, Мариам, откъде имаш това?” Тя рече: “От Аллах е. Аллах безмерно дава препитание комуто пожелае.” ) (3:37) Разказват,че зимата намирал летни плодове при нея,а лятото: зимни плодове.
Мариам и Ангел Гавраил
(И спомени [о, Мухаммад] в Книгата Мариам, когато се уедини от своето семейство на едно място на изток).(19:16) –тя се усамотила и отделила от семейството си в източната част на Свещената Джамия (в Йеросалим).В хадис от Ибн ‘Аббас се разказва,че Пророка (с.а.с.) казал: ‘’Наистина,аз знам най-много измежду създанията на Аллах ,знам защо Християните избират изток за молитвена посока.Правят го заради повеленото от Аллах:
(когато се уедини от своето семейство на едно място на изток) За това те избират мястото на раждане на ‘Иса като посока за молитви.’’ Относно думите на Аллах:
(17. И се прикри от тях със завеса.) Означава,че тя се стаила и прикрила от хората.Тогава Аллах изпратил Джибрил при нея.
(И пратихме при нея Нашия Дух, който й се представи като съвършен човек.)(19:17) Значещо,че той дошъл при нея във формата на съвършен и истински човек.Муджахид,Ад-Даххак,Катада,Ибн Джурайдж,Уахб бин Мухаббин и Ас-Судди заедно коментират казаното от Аллах:
(И пратихме при нея Нашия Дух,) ’’Това значи:Джибрил (Гавраил).’’
(18. Рече тя: “Всемилостивия да ме опази от теб! Ако си богобоязлив...”) Значещо,че когато ангела (Джибрил) се появил във формата на мъж при нея,на усамотеното място зад завесата скриваща я от нейните хора,тя се уплашила от него и помислила,че иска да и стори зло,тогава тя казва:
( “Всемилостивия да ме опази от теб! Ако си богобоязлив...”) думите и изначават:’’ако се страхуваш от Аллах’’,т.е. напомня му за Аллах.Това е прието да се казва за защита от зло,за евентуално отблъскване на злото.Така,че първото нещо,което тя прави е да се опита да го накара да се страхува от Аллах,Превеликия.Ибн Джарир разказва от ‘Асим,че Абу Уа’ил казал,споменавайки историята с Мариам:’’Тя знаела,че смирен човек ще се възпре (от извършване на зло) след като му се каже:
(“Всемилостивия да ме опази от теб! Ако си богобоязлив...”) ‘’.
Той отвърнал:
(19. Рече [Джибрил]: “Аз съм само пратеник на твоя Господ...” ) т.е. ангела и отговаря,за да възпре страхът и .’’Аз не съм за какъвто ме мислиш,аз съм Пратеник на твоя Господ’’ с това той казва: ‘’Аллах ме изпрати при теб.’’ Споменават,че когато тя изрекла името на Аллах: Ар-Рахман (Всемилостивия) Джибрил се разпаднал и се върнал в действителната си форма (на ангел).Отговорил:
(إِنَّمَآ أَنَاْ رَسُولُ رَبِّكِ لِيَهَب لَكِ غُلَـمًا زَكِيًّ) (Аз съм само пратеник на твоя Господ, за да те даря с пречисто момче.”)
(20. Рече: “Как ще имам момче... ) т.е. Мариам се удивлява от това.Казва:,,Как ще имам син’’ имаща предвид: “Как ще имам момче, щом не ме е докосвал мъж и не съм блудница?” Поради тази причина казва:
(щом не ме е докосвал мъж ,нито съм Багхийа) Багхийа е прелюбодейка.За това има хадис,в който се забраняват парите,изкарани от Багхийа.
(21. Рече [ангелът]: “Тъй каза твоят Господ: “Това за Мен (Аллах) е лесно...” Тук ангелът отговаря на въпроса и :’’Наистина,Аллах каза,че ще родиш момче,въпреки,че нямаш съпруг и не си извършила нищо развратно.Наистина,Той е Всемогъщия и прави каквото пожелае.’’След това Джибрил предава Думите на Аллах:
(“И за да (Пожелахме) го сторим знамение за хората.”) - значи: доказателство и знак за човеците за силата на техния Създател,Който ги извайва различни.Той създава техния баща Адам без мъж (баща) или жена (майка).След това създава останалите поколения от мъж и жена,с изключение на ‘Иса.Той повелява ‘Иса да бъде роден без намесата на мъж.
Аллах прави четири типа човешки създания,което доказва съвършенството на Неговата Сила и величието на Неговата власт.Няма друг бог,на който заслужава да се служи,освен Него и няма друг истински Господ освен Него. Относно думите на Аллах:
(и милост от Нас) те значат:’’Ние ще направим това момче милост от Аллах и Пророк сред Пророците.Той ще зове към служба към Аллах и монотеистична вяра в Него.Това е като казаното от Аллах,Превеликия в Аята:
((Помни) Когато ангелите рекоха: “О, Мариам, Аллах те благовества за Слово от Него. Името му е Месията Иса, синът на Мариам, знатен в земния живот и в отвъдния, и е от приближените [на Аллах]. И ще говори на хората още в люлката, и като възмъжее, и ще бъде от праведниците.”, ¬ (3:45-46)
( Това е предрешено (вече решено) дело (от Аллах.)) - Това е края на диалога между Джибрил и Мариам.Той и съобщава,че това вече е предопределено със силата и волята на Аллах.Мухаммад бин Исках казва:
( Това е предрешено (вече решено) дело (от Аллах.))’’Това значи,че Аллах вече е решил,че това ще се случи и няма начин да се избегне.’’
(22. И зачена го тя, и се уедини с него в отдалечено място.)(23. И родилните болки я доведоха при ствола на палмата. Рече: “О, да бях умряла преди това и да бях напълно забравена!” )
Зачеването и Раждането на ‘Иса
Аллах,Превеликия ни съобщава за Мариам,на която Джибрил съобщава думите на Аллах и тя приема божественото предопределение.Много учени от ранните поколения (Салаф) споменават,че след това ангела (Джибрил) духнал в отвора на дрехата с която тя била облечена.Дъхът слязал надолу до вагината и и тя заченала дете по волята на Аллах.Мухаммад Ибн Исхак казва:’’Когато го заченала и напълнила стомната си с вода от извора,тя се върнала (при хората си).След това менструалният и период прекъснал и изпитала неразположение каквото всяка бременна жена изпитва:глад,смяна на цвета на кожата и дори в говора и имало промяна.След това хората започнали да посещават къщата на Закария,както никоя къща до тогава.Вестта се разнесла сред Израелтяните и хората казвали:’’В действителност нейният другар (в прелюбодеянието) е Юсуф,защото в храма нямаше никой друг,освен него.’’ Заради това тя се скрива от хората и поставя преграда между себе си и тях.Никой не я видял и тя не виждала никого.’’
(И родилните болки я доведоха при ствола на палмата.) Това значи,че родилните болки я довеждат до ствола на палма с фурми,която била на мястото,където се била усамотила.Учените не са на едно мнение относно местоположението му.
От ,,Тафсир Ибн Катир – съкратена версия,,
Няма коментари:
Публикуване на коментар