Въпреки че Коранът е низпослан на арабски език, той няма никаква прилика с нито един от шаблоните, използвани в арабската литература.
Римуването в Корана се нарича “сежди” и езиковедите приемат употребата на това римуване като чудо. За да докаже, че от лингвистична гледна точка Коранът е едно чудо, известният английски учен проф.
Адел М.А.Аббас подготвя книга озаглавена
“Научни чудеса” (“Science Miracles”) и в нея разглежда подробно използваните в Корана думи чрез подреждане на римуването в чертежи и схеми.
В тази книга той установява доста забележителни неща по отношение на римуването в Корана.
Както е известно, 29 сури от Корана започват с една или повече от една символни букви.
Както е известно, 29 сури от Корана започват с една или повече от една символни букви.
Тези букви, които са известни като ”муката букви”, също така се наричат и начални букви.
В арабския език от 29 букви 14 образуват началните букви: Айн, Син, Каф, Нун, Ра, Йа, Та, Ха, Алиф, Лам, Мим, Хе, Йе, Сад.
Когато погледнем към употребата на буквата “Нун” в сура Калам, ще видим, че в 88.8% от айятите има рима с буквата “Нун”. 84.6% от айятите в сура Шуара, 90.32% от сура Намл и 92.05% от сура Касас са римувани с буквата “Нун”.
Ако вземем под внимание целия Коран, то ще видим, че 50.08% от него е римуван с буквата “Нун”.
Когато погледнем към употребата на буквата “Нун” в сура Калам, ще видим, че в 88.8% от айятите има рима с буквата “Нун”. 84.6% от айятите в сура Шуара, 90.32% от сура Намл и 92.05% от сура Касас са римувани с буквата “Нун”.
Ако вземем под внимание целия Коран, то ще видим, че 50.08% от него е римуван с буквата “Нун”.
С други думи, повече от половината от айятите в Корана завършват на буквата “Нун”.
Не е възможно повече от половината от текста на литературна творба от същата дължина да бъде римуван с един и същи звук.
Това е валидно не само за арабския, но и за всички останали езици.
Когато бъде направено едно цялостно проучване на Корана от гледна точка на римуването, то ще бъде забелязано, че приблизително 80% от римите са съставени от три звука (н, м, а), които произлизат от буквите Алиф, Мим, Йа и НунОсвен буквата “Нун” 30% от айятите образуват рими с “Мим”, ”Алиф” или ”Йа”.
В долните сури са показани само няколко примера от множеството рими, които са образувани с тези букви.
Римуването с два-три звука в поема от 200-300 реда би могло да придаде такова важно качество на тези звуци, че те да бъдат наречени основи на произведението.
Когато бъде направено едно цялостно проучване на Корана от гледна точка на римуването, то ще бъде забелязано, че приблизително 80% от римите са съставени от три звука (н, м, а), които произлизат от буквите Алиф, Мим, Йа и НунОсвен буквата “Нун” 30% от айятите образуват рими с “Мим”, ”Алиф” или ”Йа”.
В долните сури са показани само няколко примера от множеството рими, които са образувани с тези букви.
Римуването с два-три звука в поема от 200-300 реда би могло да придаде такова важно качество на тези звуци, че те да бъдат наречени основи на произведението.
Но ако вземем предвид дължината на Корана, информацията и мъдрите обяснения, които съдържа, то ще разберем още по-добре колко необикновено явление e начинът на употреба на тази рима.
Това е така, защото Коранът, като религиозна книга, която е пътеводител за хората, наред с цялото си литературно превъзходство, социалните или психологически теми, съдържа и множество сведения от физичните науки.
Поради тази причина образуването в Корана, който съдържа толкова разнообразни и религиозни теми, на рима с толкова малко звуци е явление, което не може да се случи с човешки усилия.
От тази гледна точка експертите по арабистика определят Корана като “напълно невъзможен за имитиране”.
Няма коментари:
Публикуване на коментар