"И не ще влязат в Дженнета, додето камила не мине през иглено ухо!"
/7-сура 40-айет/
Тефсир на Ибн ас-Саади: “Тейсиру ал-Карим ар-Рахман фи Тафсир Калям ал-Маннан”Написан от Абд ар-Рахман Ибн Насир Ибн Абдуллах Ибн Насир ас-СаадиПревод: Ридван Мустафа Кадьов Тефсир от 7 сура Ал-Aраф. айети 40-41:40. Наистина, онези, които взимат за лъжа Нашите знамения и високомерно се отвръщат от тях, не ще им бъдат разтворени небесните двери и не ще влязат в Дженнета, додето камила не мине през иглено ухо. Така въздаваме на престъпниците.41. За тях от Огъня има и постеля, и покривала отгоре им. Така въздаваме на несправедливите.
ВсевишниятАллах е съобщил за наказанието, приготвено за онези, които отхвърлят знаменията Му и отказват да повярват в тях. Тези знамения са ясни и убедителни, неверниците обаче надменно се превъзнасят над тях отказват да се ръководят от техните предписания. Нещо повече, те ги наричат лъжа и се отвръщат от тях. И затова ще загубят надежда за благ край. Когато умрат, пред душите им няма да се разтворят небесните врати. Те ще се искат да се издигнат на небесата и да се качат при Всевишния Аллах, и ще поискат разрешение да влязат през небесните порти, ала ще им бъде отказано. През земния живот те не са се издигнали, изкачвайки се до вярата в Аллах, не са познали и не са възлюбили своя Повелител, и затова след смъртта те не ще могат да се издигнат към Него. наистина, въздеянието винаги съответства на извършеното деяние.
От този айет следва, че небесните порти ще се разтворят пред душите на правоверните, които покорно са изпълнявали предписанията на Всевишният Аллах и са вярвали в знаменията Му. Те ще могат да се издигнат при Аллах и да се изкачат там, където ще им позволи да се изкачат Всевишният Аллах. Във висшия свят те ще могат да се насладят на близост с Всевишният Аллах и да спечелят Неговата благосклонност.А що се отнася до кораничните слова за това, че обитателите на Огъня не ще влязат в Дженнета, додето камила не мине през иглено ухо!
Тези коранични слова се явяват пример за свързването на едно събитие с друго невероятно събитие. Камилата се отнася към едно от най-крупните животни, а игленото ухо се явява едно от най-тесните създания. И тъй като камилата никога няма да се провре през игленото ухо, неверниците, които отричат знаменията на Всевишният Аллах, също така никога няма да влязат в Дженнета.Всевишният е казал:Неверници са онези, които казват: “Аллах, това е Месията, синът на Мерйем.”А Месията е казал: “О, синове на Исраил! Покланяйте се на Аллах моя Повелител и вашия Повелител!За онзи, който съдружава с Аллах, възбрани му Аллах Дженнета и неговото място е Огънят.Угнетителите нямат закрилници.”/5:72/
Всевишният Аллах е казал: Така въздаваме на престъпниците. По такъв начин Всевишният Аллах наказва онези, които често грешат и престъпват границите на позволеното.За тях от Огъня има и постеля, и покривала отгоре им. т.е. кревата и покривалата ще бъдат от огън, тъй като наказанието ще обгръща нечестивците от всички страни. Така Всевишният Аллах въздава на несправедливите към самите себе си. Това ще бъде заслужено наказание, защото Аллах не притеснява Своите раби. /Тефсир на Ибн ас-Саади стр.754/تفسير بن كثير ]كِتَاب تَفْسِير القرآن العظيم[ أبو الفداء إسماعيل بن الخطيب أبي حفص عمر بن كثيرТефсир на Ибн Касир “Китаб Тафсир ал-Коран ал-Азим” Написан от Абу ал-Фидаа Исмаил Ибн ал-Хатиб Абу Хафс Омар Ибн Касир (701-774 г. по х.) Превод: Ридван Мустафа Кадьов Тефсир от 7 сура Ал-Aраф. айети 40-41:
Всевишният Аллах е казал:إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَـاتِنَا وَاسْتَكْبَرُواْ عَنْهَا لاَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَآءِ وَلاَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ(40) Наистина, онези, които взимат за лъжа Нашите знамения и високомерно се отвръщат от тях, не ще им бъдат разтворени небесните двери и не ще влязат в Дженнета, додето камила не мине през иглено ухо. Така въздаваме на престъпниците.لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَمِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الظَّـالِمِينَ(41) За тях от Огъня има и постеля, и покривала отгоре им. Така въздаваме на несправедливите.Словата на Всевишният Аллах: ﴿لاَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَآءِ﴾ не ще им бъдат разтворени небесните двери – тоест, техните благодеяния няма да се издигнат, така както и тяхната молба [дуа], съгласно мнението на някои тълкуватели. Така са считали Муджахид [Ибн Джабр ал-Кораши] и Саид Ибн Джубейр. Това също така са предали и ал-Ауфи и Али Ибн Абу Талха от Ибн Аббас. Също така [Суфян] ас-Саури е предал от Лейс [Ибн Саад ал-Фехми], а той от Ата [Ибн Йасар], а той от Ибн Аббас. Други тълкуватели смятат, че небесните двери няма да се отворят за техните души. Това мнение е предал [Сабит Ибн] ад-Даххак [ал-Ансари] от Ибн Аббас. Също така е считал и ас-Судди [Исмаил Ибн Абдурахман Ибн Абу Карима] и много други. Това мнение се подкрепя от онова, което е съобщил Ибн Джарир [Ибн Абдулхамид ад-Даби] от ал-Бара [Ибн Азиб] за това, как Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е споменал, че когато меляикетата вземат душата на грешника и го възнасят на небето.
След това меляикетата отнасят душата на небето. Когато минават през множеството от меляикета, те питат: — Чия е тази скверна душа? На тях им отговарят: — Това е душата на еди кой си син на еди кой си. Те назовават неверника с най-позорните имена, с които са го наричали в земния му живот. Когато стигнат първото небе и молят да им отворят вратата, но вратата не им се отваря. След това Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, прочел айета от Свещения Коран: Наистина, онези, които взимат за лъжа Нашите знамения и високомерно се отвръщат от тях, не ще им бъдат разтворени небесните двери и не ще влязат в Дженнета, додето камила не мине през иглено ухо./7:40/
Това е част от дълъг хадис, който са предали Абу Дауд, ан-Наса‘и и Ибн Маджа./Имам Ахмад [Ибн Ханбел] е разказал:
“На нас ни предаде Абу Муавия [Мухаммед Ибн Хазим], който е казал: “На нас ни предаде [Сюлейман Ибн Михран] ал-Амаш от ал-Минхал Ибн Амру, а той от Зазан, а той е предал, че ал-Бара Ибн Азиб е казал:
“Веднъж се отправихме заедно с Пророка салляллаху алейхи ве селлем, за погребението на един от ансарите. Стигнахме до гроба, когато още го копаеха. Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, седна с лице към Кибля, и ние седнахме около него, боейки се дори да помръднем. В ръката си той държеше пръчка (клонка), с която разрови земята. След това той салляллаху алейхи ве селлем, погледна към небето, после към земята. Така три пъти той вдигаше към небето и сваляше към земята своя взор (поглед) и после каза: “Търсете защита при Аллах от наказанието в гроба.” Така той повтори тези слова два или три пъти, след което три пъти каза: اللهم إني أعوذ بك من عذاب القبر “Аллахумме инни еузубике мин азаби ал-кабри” “О, Аллах! При теб търся защита от наказанието в гроба.” След това Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, продължил: “Когато правоверният раб се разделя със земния живот и се намира на прага на вечния живот, към него от небето се спускат меляикета със светли, като слънцето лица. Те носят със себе си саван (кефин) и благовония от Дженнета, и сядат недалеч от него. След това към правоверния раб се приближава меляикето на смъртта (Мелику ал-меут) алейхисселям, сяда до главата му и казва: — О, блага (чиста) душа! (в друга версия на този хадис се казва: “О, умиротворена душа!”) Излез (да посрещнеш) опрощението и доволството на Аллах! Душата на правоверния раб напуска тялото му, така както капката изтича от гърлото на съд (бутилка) и меляикето на смъртта я взема. (В друга версия на хадиса: “ Когато душата на правоверния напуска тялото му всички меляикета между небето и земята и всички меляикета на небето я благославят пред Аллах). Пред нея се отварят вратите на небето, и всички хранители (пазачи) на небесните врати правят дуа на Аллах, да може тази душа да мине през тях. Меляикето на смъртта прибира душата, и не минава и миг, колкото да мигнеш с око, когато другите меляикета я приемат и я увиват с този саван и благовония (от Дженнета). За това Всевишният Аллах е казал: А щом при някого от вас дойде смъртта, Нашите пратеници го прибират и нищо не пропускат./6:61/
След това душата започва да благоухае, все едно че отделя най-прекрасния аромат на миск, който може да се намери на земята. След това меляикетата възнасят душата на небесата. Когато минават през множеството от меляикета, те питат: — Чия е тази прекрасна душа? На тях им отговарят: — Това е душата на еди кой си син на еди кой си. Те назовават правоверният с най-красивите му имена, с които са го наричали в земния му живот. Когато стигнат първото небе и молят да им отворят вратата, и вратата им се отваря, меляикетата от всяко небе съпровождат душата до следващото небе, и така докато не стигнат седмото небе.
Тогава Великият и Всемогъщ Аллах казва: — Запишете вестта за Моя раб във висините на Иллийун. След това Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, прочел айетите от Свещения Коран: Ала не! Книгата ( за делата) на праведниците е в Иллийун. Но откъде да знаеш ти какво е Иллийун? Книга ясно записана. Свидетелстват за нея приближените./83:18-21/ и продължил — тогава меляикетата вписват вестта за него в Иллийун, и на тях (Всевишният Аллах) им заповяда: — Върнете го на земята, тъй като Аз съм им обещал, че от нея ги създадох, и в нея ще ги върна, и от нея ще ги изведа (изкарам) още веднъж. Меляикетата връщат душата на правоверния на земята. Душата се връща в нейното тяло и чува шума от тропота на крачките на хората, отиващи си от нея. След това при правоверният идват две меляикета, които грубо го пробуждат. Те сядат до него и го питат: — Кой е твоят Повелител (Аллах)? Той отговаря: — Моят Повелител е Аллах.Те го питат: — Коя е твоята религия?Той отговаря: — Моята религия е Исляма.Те го питат: — Що за човек бе изпратен при вас?Той отговаря: — Това беше Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем.Те го питат: — Ти как постъпваше?Той отговаря: — Аз четях Книгата на Аллах, повярвах в нея и бях верен на това. Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, продължил: Те го пробуждат и питат, кой е твоя Повелител (Аллах)? Коя е твоята религия? Кой е твоя Пророк? Това е последното изкушение фитна, което постига правоверния. И за него Всевишният и Всемогъщ Аллах е казал: Аллах укрепва онези, които повярваха с непоколебимо слово и в земния живот, и в отвъдния./14:27/ Благодарение на това правоверният отговаря, че неговия Повелител е Аллах, неговата религия е Исляма, и неговия Пророк е Мухаммед салляллаху алейхи ве селлем. Тогава Глас от небето възвестява: — Правдив е Моят раб. Разстелете за него красотите на Дженнета, нагиздете го с одежди от Дженнета, и му отворете врата към Дженнета. На него му пренасят милости и благоухания от Дженнета, и неговия гроб се разширява до простори, които само взора може да обхване. Пред него застава мъж с прекрасен лик, с възхитителни одежди, благоухаещ на приятни аромати, който казва: — Ще ти съобщя нещо, което ще те ощастливи. Възрадвай се на благосклонността на Аллах и на градините в Дженнета с вечните прелести. Този ден ти бе обещан. Правоверният ще попита: — Кой си ти, Аллах да те облагодетелства? Твоят лик носи добро, кой си ти? — Аз съм твоите благодеяния. Кълна се в Аллах, винаги виждах, как ти бързаш да си покорен и да избягваш неподчинението към Него.
И ето Аллах ти въздаде добро. След това за правоверният се отваря врата в Дженнета и врата в Джехеннема. (Като му се отвори вратата на Джехеннема) На него му се казва: — Това би била твоя обител, ако ти бе се възпротивил и бе непокорен на Аллах, но Аллах ти го замени с това (с Дженнета). Когато правоверният види, какво има в Дженнета, ще каже: — Повелителю! Ускори настъпването на Часа, за да мога да се върна при моето семейство и богатство. Тогава ще му се каже: — Бъди спокоен!А, когато неверния раб (в друга версия на този хадис се казва: (“грешник”) се разделя със земния живот и се намира на прага на вечния живот, към него от небето се спускат меляикета с груби и черни лица. Те носят със себе си зебло от Джехеннема и сядат недалеч от него. След това към неверника се приближава меляикето на смъртта (Мелику ал-меут) алейхисселям, сяда до главата му и казва: — О, скверна душа! Излез (да посрещнеш) гнева и негодуванието на Аллах! В този миг душата на неверника се разпълзява по неговото тяло, и меляикето на смъртта я изтръгва, разкъсвайки при това нерви и съдове, подобно на дарак с много зъбци през който минава мокра вълна. Всички меляикета намиращи се между земята и небето и които са на небето, проклинат тази душа. За нея се затварят вратите на небесата, и всички хранители (пазачи) на небесните врати правят дуа на Аллах тази душа да не минава покрай тях. Меляикето на смъртта я прибира и не минава и миг, колкото да мигнеш с око, когато другите меляикета я приемат и я увиват в зеблото. Душата на неверника започва да изхвърля и издава най-скверното зловоние, което може да се срещне на земята. След това меляикетата отнасят душата на небето. Когато минават през множеството от меляикета, те питат: — Чия е тази скверна душа? На тях им отговарят: — Това е душата на еди кой си син на еди кой си. Те назовават неверника с най-позорните имена, с които са го наричали в земния му живот. Когато стигнат първото небе и молят да им отворят вратата, но вратата не им се отваря. След това Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, прочел айета от Свещения Коран: Наистина, онези, които взимат за лъжа Нашите знамения и високомерно се отвръщат от тях, не ще им бъдат разтворени небесните двери и не ще влязат в Дженнета, додето камила не мине през иглено ухо./7:40/ и продължил: — Тогава Всемогъщият и Велик Аллах казва: — Запишете вестта за него в Сидджийн, който се намира в дъното на земята. След това на меляикета се заповяда: — Върнете Моя раб на земята, тъй като Аз съм им обещал, че от нея ги създадох, и в нея ще ги върна, и от нея ще ги изведа (изкарам) още веднъж. Меляикетата захвърлят душата на неверника от небето на земята, така че тя попада в неговото тяло.
Тук Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, прочел айета от Свещения Коран: А който съдружава с Аллах, е като паднал от небето и птиците го грабват или вятърът го отвява на далечно място./22:31/Душата се връща в нейното тяло и чува шума от тропота на крачките на хората, отиващи си от нея. След това при неверника идват две меляикета, които грубо го пробуждат. Те сядат до него и го питат: — Кой е твоят Повелител (Аллах)? Той отговаря: — М..ми, ами не знам.Те го питат: — Коя е твоята религия?Той отговаря: — М..ми, ами не знам.Те го питат: — Що за човек бе изпратен при вас?Тогава неверника няма да може да назове името му и меляикетата ще възкликнат: — Това е Мухаммед! А той неверника само ще мънка: — М..ми, ами не знам. Само съм слушал, че хората говорят нещо такова!Меляикета ще го попитат: — Ти не знаеше и не го последва, ли? Тогава Глас от небето ще възвести: — Той лъже! Разстелете за него огнено ложе, и отворете за него врата в Огъня на Джехеннема! Към него ще пристъпи (приближи) огнения жар на Джехеннема и изпепеляващият вятър самум, и неговия гроб ще се стесни толкова много, че ребрата му ще се вплетат едно в друго.
След това пред него застава мъж с отвратителен облик, с гнусни дрехи, от който излиза гнила и непоносима миризма, който казва: — Ще ти съобщя нещо, което ще те огорчи. Този ден ти бе обещан. Неверникът ще попита: — Кой си ти, Аллах да обърне против теб цялото зло? Кой си ти? Твоето лице носи злощастие, кой си ти? — Аз съм твоите скверни злодеяния. Кълна се в Аллах, винаги виждах, как ти не бързаш да си покорен на Аллах, а бързаше в неподчинението си към Него. И ето Аллах ти въздаде зло. След това при неверника изпращат сляп, глух и ням палач, който държи в ръцете си огромен чук! Ако той удари с този чук по планина, тя се разпилява на прах. Но той удря с него мъченика неверник, и той се превръща в прах, а Всевишният Аллах отново го пресъздава такъв, какъвто е бил. Палачът го удря отново, а неверника издава вопли, които чуват всички твари, освен хората и джиновете. След това за неверника отварят вратата на Джехеннема, и му разстилат огнено ложе, а той възкликва: — Повелителю (О, Аллах), не позволявай на Часа да настъпи!”
Ибн Джурейдж [Абд ал-Малик Ибн Абд ал-Азиз] е коментирал този айет: ﴿لاَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَآءِ﴾ Не ще им бъдат разтворени небесните двери – Няма да се отворят нито за техните деяния, нито за техните души.” И това е резюме от двете мнения. И Всевишният Аллах знае най-добре!Словата на Всевишният Аллах: ﴿وَلاَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِى سَمِّ الْخِيَاطِ﴾И не ще влязат в Дженнета, додето камила не мине през иглено ухо – тук се има предвид камилата самец, според мнението на болшинството учени Улема.
Ибн Месуд е казал, че ﴿ الْجَمَلُ ﴾ - това е камилче. В друг варианта : ﴿ الْجَمَلُ ﴾– камила самец. Муджахид и Икрима са предали, Ибн Аббас е четял този айет: ﴿ حَتَّى يَلِجَ الْجُمَّلُ فِى سَمِّ الْخِيَاطِ ﴾ и е тълкувал, че ﴿ الْجَمَلُ ﴾ - означава дебела връзка. Така смисълът се получава: “И не ще влязат в Дженнета, додето дебела връзка не мине през иглено ухо.” Словата на Всевишният Аллах: ﴿لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ﴾ За тях от Огъня има и постеля, – постеля съгласно тълкуването на Мухаммед Ибн Кааба ал-Корази.﴿وَمِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ﴾ И покривала отгоре им – одеяла Така е считал ад-Даххак Ибн Музахим и ас-Судди [Исмаил Ибн Абдурахман Ибн Абу Карима].﴿وَكَذَلِكَ نَجْزِي الظَّـالِمِينَ﴾ Така въздаваме на несправедливите./
/Този превод е изпълнен от книгата на имам Сафи ар-Рахман ал-Мубаракфури “ал-Мисбах ал-Мунир фи тахзиб Тафсир Ибн Касир”, което е съкратен вариант на “Китаб Тафсир ал-Коран ал-Азим – Книга за тълкуването на Великия Коран” Написан от Абу ал-Фидаа Исмаил Ибн Омар Ибн Касир ад-Димашки (701-774 г. по х.) и е на издателство “ал-Меджлис ал-Илми” Делхи, Индия 1429 по Хиджра или 2008 г. и стр. 430-431/
Няма коментари:
Публикуване на коментар