Мекканска. Съдържа 15 айета.
В името на Аллах, Всемилостивия, Милосърдния!
1. Кълна се в слънцето и в неговото сияние,
2. и в луната, която го следва,
3. и в деня, който проявява неговия блясък,
4. и в нощта, която го покрива,
5. и в небето, и в Онзи, Който го е съградил,
6. и в земята, и в Онзи, Който я е разпрострял,
7. и в душата, и в Онзи, Който я е създал,
8. и на нея е посочил [що е] нечестивост и богобоязливост!
9. Сполучва онзи, който я пречиства.
10. А губи онзи, който се омърсява.
11. Самудяните отричаха поради своето непокорство.
12. Когато най-злият от тях се втурна към камилата
13. и пратеникът на Аллах [Салих] им каза: “Не посягайте на камилата на Аллах и не й пречете да пие!”,
14. ала го взеха за лъжец и я заклаха, - тогава техният Повелител ги унищожи заради греха им ¬ поравно.
15. Не се страхува Той за последствието.
Всевишният Аллах се заклел в тези велики знамения, а също в щастливите и грешните човешки души. Кълна се в слънцето и в неговото сияние т.е. в неговата светлина и тази полза, която то носи. Кълна се в луната, която го следва – т.е. замества слънцето и донася след него светлина. Кълна и в деня, който проявява неговия блясък, т.е. осветява повърхността на земята и прави видимо всичко, което е на нея. Кълна в нощта, която го покрива т.е. покрива земята и спуска върху нея мрак. Тъмнина и светлина, слънце и луна сменящи се един друг във вселената по най- съвършен и подреден начин. Те служат за благото на рабите, и това се явява най-великото свидетелство за все знанието и могъществото на Аллах и това, че само Той е достоен за поклонение, тъй като няма друго божество освен Него. Кълна в небето, и в Онзи, Който го е съградил т.е. Всевишният Аллах.. Съществува и друго алтернативно значение на този айет: Кълна се в небето и в това, как то е издигнато, т.е. колко точно, съвършено и прекрасно то е създадено.
Кълна в земята, и в Онзи, Който я е разпрострял - изравнил и разширил, позволявайки по този начин на хората да я използват за своите нужди. Кълна в душата, и в Онзи, Който я е създал Съществува мнение, че става дума за душите на всички живи същества. Това мнение се опира върху общия смисъл на айета. Съгласно друго мнение, Аллах се е заклел само в душата на човека, който носи отговорност за своите деяния. Това указва текста на следващите айети. Във всеки случай, всяка душа се явява едно от най- великите знамения на Аллах и заслужава това, щото Всевишния да се закълне в нея. Та нали на всяка душа е присъщо доброта, мекота нежност, живост, подвижност, изменчивост, впечатлителност, тревога, желание, любов, омраза, устременост. Именно благодарение на душата тялото не е като безполезна статуя. Също така сътворението на душата, такава каквато е, се явява велико знамение от Аллах. Сполучва онзи, който я пречиства т.е. онзи, който я е очистил от грехове и пороци, и я е извисил благодарение на покорността си към Аллах, и с полезно знание и благочестиви дела. А губи онзи, който се омърсява. Прекрасните качества в нечисти грехове и е погубил желанието и да твори добро, заради това, че е последвал шейтан и се е омърсил от разврат. Душата на човека не е създадена, за да потиска и скрива той в нея доброто, осквернявайки я с пороци и да я топи в купища грехове, забравяйки за всичко, което украсява и подобрява душата, а само да я очерня и разваля. Самудяните отричаха поради своето непокорство. Те счетоха за лъжец пророка Салих алейхисселям, заради своето безчестие, т.е. затова защото, те са престъпили границата на позволеното от Аллах, пренебрегнали са истината и не са се подчинили на Неговия пратеник. Когато най-злият човек от племето им Каддар Ибн Салиф се втурнал да убие камилата, подчинявайки се на решението на своя народ. Тогава пратеникът на Аллах [Салих] им каза: “Не посягайте на камилата на Аллах и не й пречете да пие!" Не убивайте камилата, която Аллах ви е сторил велико знамение, не отговаряйте с неблагодарност на милостта Му. Аллах ви е дарил с млякото на тази камила. Въпреки това те счели за лъжец пророка Салих и я заклаха, - тогава техният Повелител ги унищожи заради греха, т.е. унищожил ги всичките, поразявайки ги с глас от небето и разтърсвайки земята под краката им. Те всички като един паднали на колене и дори не успели да призоват за помощ, въпреки че никой не би отговорил на техния зов. На всички ¬ поравно, т.е. наказанието на Аллах е било еднакво за всички тях, не се страхува Той за последствието, т.е. от изхода на това. Та и как може да се страхува от нещо Всемогъщия Властелин, изпод властта на Който, не е по силите да излезе от подчинението Му, на нито едно творение, Чиито закони са преизпълнени с мъдрост? Завърши тефсира на сурата и на Аллах принадлежи възхвалата!
1. Кълна се в слънцето и в неговото сияние,
2. и в луната, която го следва,
3. и в деня, който проявява неговия блясък,
4. и в нощта, която го покрива,
5. и в небето, и в Онзи, Който го е съградил,
6. и в земята, и в Онзи, Който я е разпрострял,
7. и в душата, и в Онзи, Който я е създал,
8. и на нея е посочил [що е] нечестивост и богобоязливост!
9. Сполучва онзи, който я пречиства.
10. А губи онзи, който се омърсява.
11. Самудяните отричаха поради своето непокорство.
12. Когато най-злият от тях се втурна към камилата
13. и пратеникът на Аллах [Салих] им каза: “Не посягайте на камилата на Аллах и не й пречете да пие!”,
14. ала го взеха за лъжец и я заклаха, - тогава техният Повелител ги унищожи заради греха им ¬ поравно.
15. Не се страхува Той за последствието.
Всевишният Аллах се заклел в тези велики знамения, а също в щастливите и грешните човешки души. Кълна се в слънцето и в неговото сияние т.е. в неговата светлина и тази полза, която то носи. Кълна се в луната, която го следва – т.е. замества слънцето и донася след него светлина. Кълна и в деня, който проявява неговия блясък, т.е. осветява повърхността на земята и прави видимо всичко, което е на нея. Кълна в нощта, която го покрива т.е. покрива земята и спуска върху нея мрак. Тъмнина и светлина, слънце и луна сменящи се един друг във вселената по най- съвършен и подреден начин. Те служат за благото на рабите, и това се явява най-великото свидетелство за все знанието и могъществото на Аллах и това, че само Той е достоен за поклонение, тъй като няма друго божество освен Него. Кълна в небето, и в Онзи, Който го е съградил т.е. Всевишният Аллах.. Съществува и друго алтернативно значение на този айет: Кълна се в небето и в това, как то е издигнато, т.е. колко точно, съвършено и прекрасно то е създадено.
Кълна в земята, и в Онзи, Който я е разпрострял - изравнил и разширил, позволявайки по този начин на хората да я използват за своите нужди. Кълна в душата, и в Онзи, Който я е създал Съществува мнение, че става дума за душите на всички живи същества. Това мнение се опира върху общия смисъл на айета. Съгласно друго мнение, Аллах се е заклел само в душата на човека, който носи отговорност за своите деяния. Това указва текста на следващите айети. Във всеки случай, всяка душа се явява едно от най- великите знамения на Аллах и заслужава това, щото Всевишния да се закълне в нея. Та нали на всяка душа е присъщо доброта, мекота нежност, живост, подвижност, изменчивост, впечатлителност, тревога, желание, любов, омраза, устременост. Именно благодарение на душата тялото не е като безполезна статуя. Също така сътворението на душата, такава каквато е, се явява велико знамение от Аллах. Сполучва онзи, който я пречиства т.е. онзи, който я е очистил от грехове и пороци, и я е извисил благодарение на покорността си към Аллах, и с полезно знание и благочестиви дела. А губи онзи, който се омърсява. Прекрасните качества в нечисти грехове и е погубил желанието и да твори добро, заради това, че е последвал шейтан и се е омърсил от разврат. Душата на човека не е създадена, за да потиска и скрива той в нея доброто, осквернявайки я с пороци и да я топи в купища грехове, забравяйки за всичко, което украсява и подобрява душата, а само да я очерня и разваля. Самудяните отричаха поради своето непокорство. Те счетоха за лъжец пророка Салих алейхисселям, заради своето безчестие, т.е. затова защото, те са престъпили границата на позволеното от Аллах, пренебрегнали са истината и не са се подчинили на Неговия пратеник. Когато най-злият човек от племето им Каддар Ибн Салиф се втурнал да убие камилата, подчинявайки се на решението на своя народ. Тогава пратеникът на Аллах [Салих] им каза: “Не посягайте на камилата на Аллах и не й пречете да пие!" Не убивайте камилата, която Аллах ви е сторил велико знамение, не отговаряйте с неблагодарност на милостта Му. Аллах ви е дарил с млякото на тази камила. Въпреки това те счели за лъжец пророка Салих и я заклаха, - тогава техният Повелител ги унищожи заради греха, т.е. унищожил ги всичките, поразявайки ги с глас от небето и разтърсвайки земята под краката им. Те всички като един паднали на колене и дори не успели да призоват за помощ, въпреки че никой не би отговорил на техния зов. На всички ¬ поравно, т.е. наказанието на Аллах е било еднакво за всички тях, не се страхува Той за последствието, т.е. от изхода на това. Та и как може да се страхува от нещо Всемогъщия Властелин, изпод властта на Който, не е по силите да излезе от подчинението Му, на нито едно творение, Чиито закони са преизпълнени с мъдрост? Завърши тефсира на сурата и на Аллах принадлежи възхвалата!
Няма коментари:
Публикуване на коментар