четвъртък, 27 февруари 2020 г.

Добродетелите на сура ал-Фалак и ан-Нас (Mу`аууидатайн)

Пратеникът на Аллах с.а.с. е казал:
„Не видяхте ли айетите, които ми бяха низпослани тази нощ и подобни на които не са виждани досега?
„Кажи: “Опазил ме Господарят на разсъмването…”
[сура ал-Фалак] и „Кажи:
 “Опазил ме Господарят на хората…”
(Муслим)

Имам Ахмад предава от Укба бин 'Амир, че е казал:
"Докато водех Пратеника на Аллах по тези пътеки той ми каза: "О Укба, няма ли да пояздиш?"
 Страхувах се да не се вземе за неподчинение и така Пратеникът на Аллах слезе и аз пояздих малко.
 След това той започна да язди и каза:
"О, Укба!
 Как да не те науча на две Сури, най-добрите Сури, които хората да рецитират."
Отговорих:
 "Разбира се, Пратенико на Аллах!"
Тогава той ме научи да рецитирам:
 “Опазил ме Господарят на разсъмването…”
(113:1)
и „Кажи:
“Опазил ме Господарят на хората…”
 (114:1)
Тогава се повика за молитва и Пратеникът на Аллах отиде натам (за да води хората) и ги изрецитира по време на молитвата.
 След това ме настигна и каза:
"Какво си мислиш, о Укба, казвай тези две Сури винаги, когато лягаш да спиш и всеки път, когато ставаш".
[Aн-Ниса'и и Абу Дауд]
Aн-Нисa'и предава, че Ибн `Aбис Aл-Джухани е казал, чe Пророкът му казал:
 (O Ибн `Aбис!
Да ти кажа ли двете най-добри за закрила за онзи, който търси закрила?
 Отговорил:
 „Разбира се, о Пратенико на Аллах!''
Пророкът казал: Кажи:
 „Търся убежище при Господа на разсъмването
(ал-Фалак)
 и кажи:
"Търся убежище при Господа на хората
(ан-Нас)''.
 Тези две сури са най-добрата защита“.
 
Имам Малик предава от `А’иша, че когато Пратеникът на Аллах страдал от неразположение, той казвал Mу`аууидатайн над себе си, духвайки
(бел.пр – става дума за говорене, шепнене в дланите си,
 при което въздуха при издаване на звуците, излиза и е като духване). Ако болката се усилела,
`А’иша казала, че тя четяла Mу`аууидатайн над него...
[Ал-Бухари и Абу Дауд]
 
От Aбу Са`ид се предава, че Пратеникът на Аллах търсел защита от лошите очи на Джиновете и хората.
 Но когато Mу`аууидатайн били низпослани,
той използвал тях (за защита) и пренебрегвал всички останали (за защита).
[Ат-Тирмиди и Ан-Ниса’и]
 
СУРА РАЗСЪМВАНЕТО
(АЛ-ФАЛАК)
1. Кажи [о, Мухаммад]: “Опазил ме Господът на разсъмването
2. от злото на онова, което е сътворил,
3. и от злото на тъмнината, когато настъпи,
4. и от злото на духащи по възлите [магьосници],
5. и от злото на завистник, когато завиди!”

Ибн Aби Хатим предава, че Джабир е казал,
 "Ал-Фалак е сутринта.''
Aл-`Aуфи предава от Ибн `Аббас: "
Ал-Фалак е сутринта.''
Същото се предава и от Муджахид, Са‘ид бин Джубейр, Абдуллах бин Мухаммад бин `Aкил, Ал-Хасан, Катада, Мухаммад бин Ка‘б ал-Курази и ибн Зейд.
 Малик е предал подобно твърдение от Зайд бин Аслам.
 Ал-Курази, Ибн Зейд и Ибн Джарир казват:
 „Това е като казаното от АЛлах „Той разпуква зазоряването“'
(6:96)
Аллах казва „...от злото на онова, което е сътворил“ .
 Това означава
– от злото на всяко сътворено нещо.
 Табит ал-Бунани и ал-Хасан ал-Басри – и двамата казват „Адът, Ибли и потомството му, са все създадени от Аллах.''
„И от злото на Гасик, когато Уакаб“
– Муджахид е казал „Гасик е тъмнината и
kogato e Уакаб“
– отнася се разположението на слънцето.''
Ал-Бухари споменава казаното от него.
 Ибн Aби Наджих също предава подобен разказ от него (Муджахид).
Същото е казал by Ибн `Аббас, Мухаммад бин Ka`б ал-Карази, Aд-Даххак, Хусайф, Aл-Хссан и Катада.
Те да казали: "Наистина, това е нощта, когато напредва с тъмнината си.''
Аз-Зухри е казал:
 „И от злото на Гасик, когато Уакаб“
 – това указва залеза на слънцето“.
Абу ал-Мухаззим предава, че Абу Хурейра е казал:
 „И от злото на Гасик, когато Уакаб“
  - това показва звездите.''
 Ибн Зайд е казал, "Арабите казват:
 `Ал-Гасик е положение (деклинация) на небесните тела, известни като Плеяди.“
 Ибн Джарир е казал:
„Други определят, че това е Луната.''
В подкрепа на хората, които твърдят,
че това е Луната, е преданието, че Имам Ахмад
е записал от ал-ХАрис бин Аби Салама, че
`А’иша е казала:
 " Пратеникът на Аллах ме взе със себеси и ми показа изгряващата Луна, каза:
„Търси убежище при Аллах от злото на Гасик, когато то става тъмно.''
Ат-Тирмиди и Ан-Ниса’
и предават този хадис в книгите си с Тафсир на техните Sunan.
Аллах е казал:
"...и от злото на духащи по възлите [магьосници]"
Mуджахид, `Икрима, Ал-Хасан, Катада и Ад-Дахакa са казали, "Посочват се вещиците.''
 Муджахид е добавил:
 "Когато правят техните заклинания и духат във възли.''
В друг хадис се предава, че Джибрил е дошъл Пророка и казал, "Страдаш ли от някаква болест, O Мухаммад?''
Пророкът отговорил:
„Да.“ Джибрил казал:
"В името на Аллах ти правя рукийа от всичко, което ти вреди, от злото на всяка душа или завистливи очи;
 нека Аллах те излекува, в името на Аллах ти правя рукийа.''
Обсъждане на омагьосването на Пророка
В Книга за Медицината в своя Сахих, Ал-Бухари предава, че `А’иша е казала:
 "Пратеникът на Аллах беше омагьосан, като си мислеше, че е имал отношения с жените си, а той нямаше.''
 Сафйиан казал:
 "Това е най-лошата форма на магия, когато достигне този етап.''
 Пророкът казал: "O `А’иша!
Знаеш ли, че Аллах отговори за онова, което Го питах - двама мъже дойдоха при мен, единия седна до главата ми, а другия седна до краката ми.
Този, който беше до главата ми каза на другия:
 "Какво не е наред с този човек?"
 Другия отговори:
"Омагьосан е".
 Първия попита: "Кой го е омагьосал?"
Другия отговори:
 "`Лабид бин A`сам - човек от племето Бану Зурайк,
съюзник на юдеите и лицемерите". Първият попита: "С какво го е омагьосал?"
Другия отговори:
"С гребен и коса от гребена".
Първия попита: "Къде е (гребена)?"
Другият отговори:
"В сушена кора от мъжка финикова палма, в пещера, наречена Даруан"
 `А’иша е казала:
„Тогава той отиде да премахне гребена с косата“.
Тогава той каза:
 „Добре е, че видях.
Беше така, сякаш водата беше напоена с хенна, а палмовите дървета изгеждаха като глави на демони“...
 Тогава аз (`А’иша) казах:
 „Ще кажеш ли на някого?“
 Той отвърна: „Аллах ме излекува и мразя да се разпространява (новина за) безчестието на който и да е от хората“.

СУРА ХОРАТА
(АН-НАС)
В името на Аллах, Всемилостивия, Милосърдния!
1. Кажи [о, Мухаммад]: “Опазил ме Господът на хората,
2. Владетелят на хората,
3. Богът на хората,
4. от злото на шепнещия съблазни [сатана], побягващия,
5. който нашепва в гърдите на хората,
6. [сатана] от джиновете и от хората!”
Това са три от атрибутите на Бог Всемогъщия и Върховния.
Те са господство, суверенитет и божественост.
 Така Той е Бог на всяко нещо, Господар на всяко нещо и Цар на всяко нещо.
 Всяко нещо е сътворено от Него, притежава се от Него и е подчинено на Него.
 Затова и е заповядал всеки, който търси защита, да иска убежище при Онзи, който притежава качествата да защити от злото.
Той (шептящия), е дявола, изпратен на всеки човек.
Защото няма и едно от Децата на Адам, при което да няма спътник да изкарва красиви порочните действия.
 Тоз дявол ще направи всичко по силите си, за да обърка човек - единствен невредим е онзи, когото Аллах защитава.
Потвърдено е в Сахиха, че Пророкът е казал:
 "Никой от вас не е сам.
Всички сте с един придружител (дявол), пратен за вас."
Те (сподвижниците) го питали "Ами ти, О, Пратенико на Аллах?" и той отговорил, "Да.
 Но с помощта на Аллах, той прие исляма и сега ме подтиква само към добро."
В двата Сахих също се предава от, който предава история от Сафийа, когато отишла да посети Пророка, докато той правил И`тикаф, след което той излязъл през нощта и я изпратил до дома й (тя живеела в дома на Усама Ибн Зейд).
Двама мъже (от Ансарите) го срещнали (по пътя) и като го видели, ускорили крачка.
 Тогава Пратеникът на Аллах извикал:
 „Спокойно! Това е Сафийа бинт Хайа!“
 Те възкликнали: „Слава на Аллах, O Пратенико на Аллах!'' Той казал: „Наистина Шейтанът се движи в сина на Адам, както кръвта се движи във вените.
Уплаших се да не внесе някакво зло в сърцата ви“.
 
Сa`ид бин Джубейр предава , че Ибн `Аббас е казал за думите на Аллах: „…от злото на шепнещия съблазни [сатана], побягващия, който нашепва в гърдите на хората…“
– че това е дяволът, разположил се на сърцето на сина на Адам. Така, когато стане разсеян и небрежен, той нашепва.
Когато човекът си спомни Аллах, шейтанът побягва.'' Муджахид и Катада също са казали същото.
Ал-Му'тамир бин Сулейман предава, че баща му е казал: "БЕше ми споменато, че Шейтанът е ал-Уасуас.
Той нашепва в сърцето на човека, когато е тъжен или щастлив, но когато си спомни Аллах, шейтанът побягва."
Aл-`Aуфи предава от Ибн `Аббас:
 "Той ("нашепващия"), е Шейтан.
 Той нашепва и когато той (човек) се подчини, (шейтанът) побягва.''
За думите на Аллах: "...който нашепва в гърдите на хората..."
Тук става дума за Децата на Адам - както конкретно,
така и в общ смисъл, включително хора и джинове.
В случая има две гледни точки.
 Това е така, защото те - джиновете - в повечето случаи се включват при използването на думата ан-Нас (хората).

Ибн Джарир е казал:
 "Фразата "риджалун мин ал-Джин" (хора от джиновете) се използва по отношение на тях, затова не е странно, че думата ан-Нас също се отнася и до тях."
Тогава Аллах пояснява "...от джиновете и хората".
То е в подкрепа на втората гледна точка - че казаното от Аллах, че шепнещите са шейтани от джиновете и хората,
е подобно и на думите на АЛлах в сура ал-Анам
(6: 112)
:
 "И така сторихме враг на всеки пророк ­ сатаните от хората и от джиновете.
Един другиму си нашепват с измама разкрасената реч."

Няма коментари:

Публикуване на коментар